In 2005 werd er een ‘Salvator Mundi’, toentertijd toegeschreven aan een volger van Leonardo da Vinci, op een veiling aangeboden. Het bracht $ 1.175 op, geen vreemd bedrag voor een veelvuldig overschilderd stuk in slechte toestand. De kopers dachten echter dat ze een verborgen parel in handen hadden en lieten het werk restaureren door een restaurator verbonden aan de New York University. Zij ontdekte dat er een wijziging op het schilderij was, gemaakt tijdens de totstandkoming ervan. Dit wees op de hand van de meester zelf. Een commissie boog zich over de zaak en maakte wereldkundig dat het een echte Leonardo betrof. Op een veiling in 2017 is het gekocht voor $ 450.312.500. Dat is een hoog bedrag voor een schilderij dat niet unaniem aan de renaissancekunstenaar wordt toegeschreven.
Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat bijna een half miljard dollar voor één paneel wordt neergeteld? Geld en kunst gaan al eeuwen goed samen, maar de relatie tussen die twee is in de loop der tijd veranderd. In de serie ‘Kunst en geld’ nemen we dit proces in vijf afleveringen door. Het rooster is als volgt:
19 september: Middeleeuwen en renaissance; heersers en hun voorliefde voor dure producten
26 september: Zeventiende eeuw; Hoe atelierpraktijken de prijs beïnvloedden
3 oktober: Achttiende eeuw; Het budget en collectiebeleid van verlichte vorsten
10 oktober: Negentiende eeuw; Opdrachten door de staat en eigen initiatieven
17 oktober: Twintigste eeuw en nu: Hype, marketing en roem
U volgt de reeks thuis op uw computer of tablet en ziet de afbeeldingen die u anders in de zaal zou zien. U hoort de spreker en kan hem desgewenst ook zien. Bovendien bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Alle delen worden extra zonder publiek opgenomen. Mocht u een deel missen, dan krijgt u een link om het terug te kijken.
De reeks wordt gegeven door Wouter Maas, MA.