In november 1596 kwam er een schip de haven van Middelburg binnen. Hoewel de inwoners wel vaker bezoek van ver kregen, moeten de ‘veele mooren’ aan boord een opvallende verschijning zijn geweest. Dit directe contact met de slavenhandel was een uitzondering, zelden deed zo’n schip de Nederlanden aan, en zelden zou dat nog een keer gebeuren.
Morele afwijzingen ten spijt bloeide in de eeuwen erna de handel in mensen, en de Republiek der Verenigde Nederlanden speelde daar een grote rol in. Tussen de 550.000 en 850.000 tot slaaf gemaakten zijn door Nederlanders verscheept en verkocht tot dit onmenselijke systeem formeel werd afgeschaft in 1863.
Niet alleen in archieven is dit verleden terug te vinden, ook kunnen we sporen ervan vinden in de kunst. Een schilderij van een plantage met daarop tot slaaf gemaakte werkers, een bediende van kleur bij een rijke Nederlandse familie, een zwarte vrouw die op het punt staat verkracht te worden. Het zijn enkele voorbeelden van de verbeelding van slavernij in het verleden. Maar ook in het heden heeft het slavernijverleden zijn neerslag. In de moderne kunst zijn er genoeg uitingen die over dit onderwerp gaan, tegenwoordig vanuit een ander perspectief, een dat niet wit is.
U volgt de lezing thuis op uw computer of tablet en ziet de afbeeldingen die u anders in de zaal zou zien. U hoort de spreker en kan hem desgewenst ook zien. Bovendien bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De lezing wordt gegeven door Wouter Maas, MA in samenwerking met Kopgroepbibliotheken, die ook de kaartverkoop verzorgt.