Toen zij in 1962 een werk op de Internationale Textielbiennale van Lausanne tentoonstelde, vroeg het publiek zich af of het nu een wandtapijt was of een abstract schilderij. Het antwoord was: een wandtapijt met de kwaliteit van een abstract schilderij. Abakanowicz’ naam als vernieuwende kunstenares werd gevestigd toen zij drie jaar later de gouden medaille voor toegepaste kunst op de biennale van São Paulo kreeg.
Abakanowicz kwam in 1930 in de buurt van Warschau in een adellijk gezin ter wereld. In 1954 studeerde ze in Warschau af op een textielkunstwerk en zou tot in de jaren 1980 vooral textiel gebruiken. Haar ‘abakans’, zoals ze haar werken noemde, werden echter steeds groter en ruimtelijker, zoals het 30 meter brede werk dat zij in 1970-1971 voor het Provinciehuis in ‘s-Hertogenbosch maakte. Het zit vol verschillende materialen, texturen en structuren, waardoor het eerder een sculptuur dan een wandkleed is. In de jaren 1980 begon ze ook in brons en steen te werken. Zo is ‘Katarsis’ een groep van 33 mensvormige bronzen beelden zonder hoofden, die een vrij harde en ongemakkelijke sfeer oproepen.
Tussen 18 april en 24 augustus is het werk van Abakanowicz in Nederland te zien. Behalve in het Provinciehuis van Noord-Brabant is er een tentoonstelling in het Textielmuseum in Tilburg in samenwerking met het Noordbrabants Museum in ‘s-Hertogenbosch.
U volgt de lezing thuis op uw computer of tablet en kunt desgewenst vragen stellen. De inloggegevens ontvangt u op de ochtend van de lezing. Checkt u alstublieft uw spam. Mocht u verhinderd zijn, dan kunt u een zonder publiek opgenomen registratie van de lezing terugkijken. De link daarvoor ontvangt dezelfde ochtend.
De lezing wordt gegeven door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin.