Michelangelo Buonarroti (1475-1564) liet de wereld een immense hoeveelheid kunstschatten na, die een half millennium na hun ontstaan nog steeds versteld doen staan zoals het beeld van David, de fresco’s in de Sixtijnse Kapel en het gebouw van de Sint Pieter.
Een van Michelangelo’s vaak terugkerende thema’s was het mannelijk naakt. Dat het beeld van David de Oudtestamentische held voorstelt, is er amper aan te zien. Het is namelijk vooral een gespierde, naakte man in contrapposto. Of neem het Tondo Doni, een schilderij waarop de Heilige Familie met Johannes de Doper te zien is. Op de achtergrond staan daar naakte, jonge mannen elkaar te omhelzen. Een Christus aan het kruis is bij Michelangelo niet alleen elegant, maar soms zelfs naakt. En wat te denken aan zijn liefdespoëzie, deels gericht aan Tommaso de’Cavalieri, voor wie Michelangelo de suggestieve ‘Jupiter ontvoert Ganymedes’ tekende?
Hoe verhield deze sensuele, soms homosensuele kunst zich tot de tijdgeest? Hoe kon Michelangelo enerzijds toespelingen op homoliefde maken en anderzijds opdrachtnemer van meerdere pausen zijn? Werd dit wel als zodanig gezien? In deze lezing gaan we dieper in op het thema en op de context waarin Michelangelo zijn meesterwerken schiep.
U volgt de lezing thuis op uw computer of tablet en ziet de afbeeldingen die u anders in de zaal zou zien. U hoort de spreker en kan hem desgewenst ook zien. Bovendien bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De lezing wordt verzorgd door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin