Zo, dat is eens een boude uitspraak, maar wie er iets tegenin probeert te brengen, stuit op twee grote uitdagingen: Gentileschi was simpelweg keigoed en had nauwelijks vrouwelijke concurrentie. Dit kwam vooral doordat het verwachtingspatroon jegens vrouwen niet bepaald in een artistieke carrière voorzag. Artemisia Gentileschi (1593-1652/1653) had echter niet alleen een bovengemiddeld talent, maar ook een sterke wil en het geluk dat haar vader schilder was. Zodoende groeide ze op tussen de verf en kon ze haar talent ontplooien, deels omdat haar vader haar hulp goed kon gebruiken.
Gentileschi’s schilderkunst was beïnvloed door de stijl van Caravaggio, die met zijn dramatiek en sterke contrasten tussen licht en donker (chiaroscuro of clair-obscur) half Europa inspireerde. Gentileschi’s zelfportretten, Bijbelse voorstellingen en bewaard gebleven brieven geven een inkijk in een zeventiende-eeuws kunstenaarsleven met een dosis misogynie. Dat laatste zou haar postuum ook parten spelen, want Gentileschi wordt sinds enkele decennia pas weer gewaardeerd. Ze wijdt de National Gallery in Londen een overzichtstentoonstelling aan haar.
U volgt de reeks thuis op uw computer of tablet en ziet de afbeeldingen die u anders in de zaal zou zien. U hoort de spreker en kan hem desgewenst ook zien. Bovendien bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De lezing wordt gegeven door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin in samenwerking met Kopgroepbibliotheken, die ook de kaartverkoop verzorgt.