Tot dat selecte gezelschap behoorde Samuel van Hoogstraten. Dat is terecht: stillevens, landschappen, genrestukken, portretten, historiestukken; de schilder was in alles thuis. Het meest nog was Van Hoogstraten meester in de optische illusie, iets wat we later trompe-l’oeil zijn gaan noemen, verbluffend ‘echte’ schilderijen die de kijker steevast op het verkeerde been zetten.
Daar hield het niet op bij Van Hoogstraten, naast schilder was hij namelijk ook schrijver. Zijn Inleyding tot de hooge schoole der schilderkunst is een buitengewoon waardevolle bron op het gebied van kunsttheorie en -praktijken in de zeventiende eeuw. Daarnaast is dit boek de reden geweest voor een van de meest hardnekkige mythes van de Hollandse kunstgeschiedenis, en wel een over de Nachtwacht van zijn leermeester.
Tussen 1 februari en 4 mei is het werk van Samuel van Hoogstraten te zien in het Rembrandthuis. Naast Van Hoogstraten behandelen we in de lezing zijn collega-schilders uit het atelier van Rembrandt, zoals Govert Flinck en Ferdinand Bol en kijken we naar het verfijnde kunstklimaat in de Republiek aan het einde van de zeventiende eeuw.
De lezing wordt verzorgd door Wouter Maas, MA. Leden van de Bibliotheek Amstelland en houders van de Amsterdamse Stadspas krijgen 25% op de prijs van het kaartje.