Hoe ga je als kunstenaar te werk na een internationale ramp, die de politieke en maatschappelijke verhoudingen op zijn kop heeft gezet en miljoenen levens heeft gekost? Bij sommigen lijkt de Eerste Wereldoorlog niet meer dan een onhandige onderbreking van de loopbaan. Anderen putten juist hun levenskracht uit de waanzin waarin Europa zich met de wereld tussen 1914 en 1918 hadden gestort.
Dat is het geval bij Dada. Te midden van de storm van de Eerste Wereldoorlog ontstond een beweging die tegen alle heilige huisjes aanschopte. God? De titel van de assemblage van Elsa von Freytag-Loringhoven (zie foto). Leger? Een soldatenpop met een varkenskop. Poëzie? Onverstaanbaar. Niet voor niets was Zürich in het neutrale Zwitserland een van de eerste centra van Dada, waarin opvallend veel buitenlanders actief waren. Andere centra waren New York, Keulen, Berlijn en Parijs.
De dada-bestorming van de ivoren toren van de kunst en de dada-opstand tegen de gevestigde orde zijn de onderwerpen van de lezing. Voor zover je van orde kan spreken in het naoorlogse Duitsland. Verheug u alvast op de speelsheid en relativeringsvermogen van de dadafamilie en de soms harde meningen in andere revolutionaire stromingen. Het wordt een roerige avond.
De lezing wordt verzorgd door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin.