De Rotterdammer George Hendrik Breitner was niet met een zilveren lepel in de mond geboren. Door hard te werken, maakte hij naam als een van Nederlands beste en meest vooruitstrevende schilders. Vooral in het laatste decennium van de negentiende en het eerste decennium van de twintigste eeuw had hij succes met zijn schilderijen van het veranderende Amsterdam, de mensen en bouwputten en niet te vergeten zijn serie ‘kimonomeisjes’.
Museum Singer Laren toont deze zomer in een monografische tentoonstelling dat Breitner meer was dan een Amsterdamse impressionist of de maker van Japans aandoende taferelen. Zijn voor Nederland vernieuwende stijl en de vrijheid die hij nam, staan op de expositie centraal. In de lezing geven we u naast een inleiding op Breitner en zijn kunst de artistieke context van zijn tijd. Zo is het opvallend dat Breitner, in tegenstelling tot zijn Franse collega’s, vooral in donkere, bruine kleuren schilderde. In Nederland rivaliseerde hij met Isaäc Israels, wiens werk we ook zullen bespreken.
U volgt de lezing thuis op uw computer of tablet en ziet de afbeeldingen die u anders in de zaal zou zien. U hoort de spreker en kan hem desgewenst ook zien. Bovendien bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Wie op de avond zelf verhinderd is, kan een zonder publiek gemaakte opname van de lezing bekijken.
De lezing wordt gegeven door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin.