Met de aankoop van ‘Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi’ uit 1927 van de Spaanse Joan Miró gaat er voor het Museum Boijmans Van Beuningen een droom in vervulling. Het museum heeft namelijk een indrukwekkende verzameling kunst van de surrealisten, maar daarin ontbrak een ‘droomschilderij’ van Miró. Deze kunstenaar werkte nagenoeg abstract, in tegenstelling tot veel andere leden van de stroming. Misschien daarom noemde André Breton, de oprichter van de beweging, hem de meest surrealistische kunstenaar van allemaal.
Breton was schrijver en dichter, en publiceerde in 1924 het ‘Manifest van het surrealisme’. Hoewel het gericht was aan schrijvers, had het al snel invloed op beeldende kunstenaars. Deze kunstenaars proberen het ware, het essentiële uit te drukken, waarbij het onderbewustzijn, dromen en zelfs hallucinaties leidend kunnen zijn.
Eén bepaalde stijl schrijft het surrealisme niet voor. Er is dan ook een verrassende diversiteit aan stijlen en technieken die bij deze stroming passen. En dan blijft het absoluut niet bij schilderen. Er zijn ook sculpturen, teksten, foto’s, films en zelfs is er surrealistische architectuur. Tijdens deze lezing ziet u het allemaal. Van de schilderijen van Joan Miró, Salvador Dalí en René Magritte en de installaties van Meret Oppenheim (zie foto) en Dorothea Tanning tot de foto’s van Man Ray en de teksten van André Breton zelf.
U volgt de lezing thuis op uw computer of tablet en ziet de afbeeldingen die u anders in de zaal zou zien. U hoort de spreker en kan hem desgewenst ook zien. Bovendien bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De lezing wordt verzorgd door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin.