Misschien wel het meest besproken kunstwerk van het afgelopen jaar.
In de schaduw staat een man, maar omdat er een licht op zijn gezicht valt is duidelijk te zien dat hij ons strak aankijkt. Een beetje lui kijkt hij vanonder een geveerde baret het schilderij uit, hij heeft glanzende kleding aan waarvan de rijkdom vanaf spat en een vaandel vast. Nonchalant en ook zelfverzekerd heeft hij zijn andere hand in zijn zij gezet.
Het is ‘De Vaandeldrager’ van Rembrandt uit 1636, een schilderij dat hij maakte toen hij rond de 30 jaar was. Voor het luttele bedrag van 175 miljoen is het doek aangekondigd en zal na een tour door verschillende musea in Nederland te zien gaan zijn in het Rijksmuseum in Amsterdam.
Het bedrag dat ervoor neer is geteld is niet het interessantste aan dit kunstwerk; er zijn weinig werken die de kunsthistorische discussie zo doen laten oplaaien als De Vaandeldrager. Gaat het hier om een zelfportret, zoals vaak is geopperd? Maakte Rembrandt een grap, zoals hij vaker deed? Wat voor plek neemt dit werk in binnen het oeuvre van de schilder? Had de Nederlandse staat dit schilderij wel aan moeten kopen?
U volgt de lezing thuis op uw computer of tablet en ziet de afbeeldingen die u anders in de zaal zou zien. U hoort de spreker en kan hem desgewenst ook zien. Bovendien bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De lezing wordt gegeven door Wouter Maas, MA.