Het zijn allemaal verschillende houdingen van het menselijke lichaam in het kunstwerk Critical Mass II (1995) van Antony Gormley. Met het weergeven van het lichaam zet de kunstenaar zich in een lange traditie in de kunstgeschiedenis. Er is daarbij geen twijfel dat het hier om dat lichaam gaat, geen van de figuren heeft een gezicht.
Gormley werd in 1950 geboren in Londen, als de jongste van zeven kinderen. Hij studeerde archeologie, antropologie en kunstgeschiedenis in Cambridge. Hierna besloot hij – na zich een tijd gewijd te hebben aan het boeddhisme – om zich toe te leggen op beeldhouwkunst. Hij studeerde uiteindelijk in 1979 af aan de Slade School of Fine Art, een instituut dat al veel beroemde kunstenaars heeft opgeleid.
Hoewel het menselijk lichaam, doorgaans zijn eigen, een centrale plek heeft in de kunst van Gormley, ziet hij zijn werk niet als figuratief. Sculpturen zijn geen dingen, maar instrumenten van onderzoek. Kunst waardoor de mens kan worden onderzocht. En gelukkig voor ons, een groot deel van dat onderzoek kunnen we nu doen bij Museum Voorlinden.
U volgt de lezing thuis op uw computer of tablet en ziet de afbeeldingen die u anders in de zaal zou zien. U hoort de spreker en kan hem desgewenst ook zien. Bovendien bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De lezing wordt verzorgd door Wouter Maas, MA.