Zo, dat is eens een boude uitspraak, maar wie er iets tegenin probeert te brengen, stuit op twee grote uitdagingen: Gentileschi was simpelweg keigoed en had nauwelijks vrouwelijke concurrentie. Dit kwam mede doordat het verwachtingspatroon jegens vrouwen niet bepaald in een artistieke carrière voorzag. Artemisia Gentileschi (1593-1652/1653) had echter niet alleen een bovengemiddeld talent, maar ook een sterke wil en het geluk dat haar vader schilder was. Zodoende groeide ze op tussen de verf en kon ze haar talent ontplooien. Ons geluk is dan weer dat het Rijksmuseum Twenthe tussen 26 september en 23 januari een tentoonstelling aan Artemisia Gentileschi wijdt.
Gentileschi’s schilderkunst was beïnvloed door de stijl van Caravaggio, die met zijn dramatiek en sterke contrasten tussen licht en donker (chiaroscuro of clair-obscur) half Europa inspireerde. Gentileschi’s zelfportretten, Bijbelse voorstellingen en bewaard gebleven brieven geven een inkijk in een zeventiende-eeuws kunstenaarsleven met een dosis misogynie. Dat laatste zou haar postuum ook parten spelen, want Gentileschi wordt sinds enkele decennia pas weer gewaardeerd.
De lezing wordt gegeven door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin in samenwerking met de Bibliotheek Amstelland die ook de kaartverkoop verzorgt. Gelieve uw coronapaspoort (de qr-code) met legitimatie mee te nemen naar de lezing.
Kijk voor een voorproefje van de lezing onze korte video over Artemisia Gentileschi: