Sinds de Renaissance etaleert hij zijn spieren in een elegante houding, waarbij zijn lendendoek koket afzakt. Dit beeld leidde in de twintigste eeuw tot de ontwikkeling van Sebastiaan als een homo-icoon. Maar hoe dan?
Veel weten we niet over het leven van de heilige Sebastiaan, zoals gebruikelijk bij vroegchristelijke martelaren. Hij zou in de derde eeuw officier in de pretoriaanse garde zijn geweest. Hij was in het geheim christen en toen dat uitkwam, werd hij op bevel van de keizer met pijlen doorboord. En nu komt het. Sebastiaan stierf niet! Hij werd verzorgd en genas, maar toen hij weer voor de keizer verscheen, liet die hem doodknuppelen. Normaal gesproken neemt de dood van een heilige martelaar een prominente plaats in diens iconografie in. Zo niet bij Sebastiaan, want het doodknuppelen kom je in de kunst haast niet tegen. Kunstenaars beeldden liever die bijna naakte, gespierde man af.
In twee uur ziet u de mooiste Sebastiaans uit de kunst. We nemen de tijd om de bronnen over zijn leven door te nemen en u ziet hoe Sebastiaans verhaal in de Middeleeuwen werd afgebeeld. Hij passeert de revue als beschermheilige van de schutters, beschermer tegen de pest en uiteindelijk als homoheilige.
U volgt de reeks thuis op uw computer of tablet en ziet de afbeeldingen die u anders in de zaal zou zien. U hoort de spreker en kan hem desgewenst ook zien. Bovendien bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
De lezing wordt gegeven door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin.