‘Waar is het goed voor?’, ‘Dat kan mijn kleine zusje ook’, ‘Het is een linkse hobby’ en ‘Is het kunst of kan het weg?’ zijn slechts enkele kreten die de moderne kunst als futiel, raar of elitair wegzetten.Toegegeven, soms ís kunst letterlijk fruit (denk aan Cattelans banaan) en er zijn schilderijen, beelden en video’s die zich niet vanzelf in een warm plekje onder je hart nestelen, maar die desondanks als belangrijk worden beschouwd. Het doet er wel toe wíé ze als belangrijk beschouwt. Beatrix Ruf, oud-directeur van onder meer het Stedelijk Museum, heeft bijvoorbeeld een grote invloed op de opinie in de kunstwereld.
‘Moderne kunst’ is een serie van vijf lezingen, die ook los te volgen zijn. In deze eerste aflevering gaan we op zoek naar de redenen waarom het epicentrum van de moderne kunst uit Parijs naar New York verhuisde. Een daarvan is de Tweede Wereldoorlog. Tal van kunstenaars die de kunst van de eerste decennia van de twintigste eeuw hadden vormgegeven, onder wie Piet Mondriaan, Marc Chagall, Ossip Zadkine, vluchtten naar de Verenigde Staten en beïnvloedden de artistieke ontwikkeling, die vervolgens met het abstract expressionisme een hoge vlucht nam.
De lezing wordt gegeven door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin in samenwerking met John Soedirman in het kader van dokter John’s Kunst Café. De kaartverkoop vindt plaats via het Torpedotheater.